Posted by: guldanden | januar 22, 2007

Synlighed ER eksistens!

(Synlighed er eksistens – Kunstens og kulturens PR og Kommunikation, af Christian Have)

Første arbejds fri weekend siden jul.

Puh. Jeg tog såmænd regional toget mod Nykøbing Falster i lørdags. Ikke det mest funky sted – ikke The Big Apple i hvert fald.

Men altså det var også en udflugt for at få tankerne til at løbe frit. Jeg stod af i en by som hed Eskildstrup lige efter den gamle bro. Den bro er slidt og kunne snildt bruge lidt funk. 😉

Hvis man følger hovedvejen i retning mod Nykøbing Falster så kommer man lige efter at byen er slut til nogle marker hvor at der er udsigt mile vidt omkring. Jeg satte mig på en grav høj ved stenene og tømte hovedet. Kiggede – snuste.

I tasken havde jeg – ud over mad pakke – Christian Haves bog: SYNLIGHED ER EKSISTENS. Noget af en bibel for mig. Er den blevet til på det seneste.

Haves bog handler om at hvordan at vi brander og kommunikerer kultur. Fantastisk tanke! At man kan gøre det – SAMME – med kultur (og altså kunst og billeder og bøger og så videre. You name it) som at vi branche folk gør med kommercielle produkter.

Det handler om at “ipod’de” kultur livet. Gøre det til gadgets. Gøre det til en del af forbrugerens livs projekt og identitet. Som et eksempel siger Christian Have: Kronprinse bryllup – historisk – uforudsigelighed – forudsigelighed – stjerne kvalitet – publikums involvering – historie fortællende – medie venlig – identitets skabende – unik (p. 64). Erstat lige event (kronprinse bryllup) med Nokia telefon – se hvad som at jeg mener???? That’s right, Bjarke har gennem skuet det.

Nå men altså jeg skabte en helt fantastisk stemning der ude på landet. Termo kande kaffe, natur, udsigt, efterårs agtigt vinter vejr, en god bog og masser af tid.

Udsigten over vinter landet fik mig til at slå et digt af Edvard Søderberg op altså da jeg kom hjem igen:

I Danmark ligger der hus ved hus

vel tusind små huse på rad.

Med røde tage og skorstens røg,

der dufter af middags mad.

Vel tusind små haver med blomster bed,

hvor levkøjer og asters gror –

med kirke tårne bag bakke hæld,

og små bitte sejl over fjord.

(Edvard Søderberg: Gadens digte, 1900)

Det er den slags læseoplevelser/oplevelser som at der gør een til et “helt” “menneske”. Det er den slags som at vi skal brande. Ik’, Christian Have?? Fuldstændig sådan.

Bjarke

Responses

  1. Hej Bjarke!
    Jeg ha os lest Søderber – total fedt – meget dansk det lissom me grundvi han er os super saj. Va sker der for Cindy? hvofor hun ik ha skrevt blog ennu – jeg trod hun sku skriv!? CINDYYYYY er du da!

    Nå men jeg skal ud åh fest i afte – en af min go venar alver tema fest – det er grisefest mase af sprut, damer og gris – !

    Vi ses Bjarke!

  2. Jeg synes det hele er noget prætentiøst tågesnak, jeg kan ikke se formålet med denne “dotcomificering” af kulturen – det er jo rent vrøvl – især Bjarkes udlægning af det!


Skriv et svar

Kategorier

