Posted by: guldanden | februar 6, 2007

FRA STRESS TIL FUNKY BUSINESS!

– en begrebs afklaring

Jeg er fed up af Danmarks Riges floskelkonger og klichédronninger. Så er det sagt. Sådan. Fuldstændig. Folk som at der siger det samme og det samme og det samme og det samme igen og igen og igen og igen og… ZZZZzzzzzz… Som nu menings-maskinen Henrik Dahl.

 

henrikd.jpg

Henrik Dahl

 

 

“Stress” er det aller mest almindelige buzz inden for virksomheds coaching, og jeg er om nogen kronvidne som branche mand, HR dude, virksomheds coach, PR advisor og rådgiver.

Der er mange top dogs fra erhvervs livet som at der igennem tiden er kommet til mig og har sagt fuldstændig ærligt: “Bjarke – hvordan tackler jeg stressen på min arbejdsplads hvor at jeg er i top ledelsen? Du har styr på tingene – ALTID, hvordan bliver jeg ligesom dig? Hvordan vender vi det her morads til en WIN WIN situation?”.

WIN WIN er en tom kliché. Men sagen er at Danmarks erhvervs liv misforstår stress begrebet. Se nu stressforsker Palle Ørbæk fra Det Nationale Forsknings center for Arbejds miljø som der for to uger siden påstod at stress og travlhed ofte forveksles. Travlhed! Simpel TRAVLHED!! Det ER sgu for ufunky i en extremt ufunky loser way.

Sandhed 1: Jeg har ALTID ment at stress er en form for sindssvaghed som der ikke kan rafles om. Den rammer meget få – men når den gør er der ikke noget at gøre. Ud over at leve på minderne og før tids pension. Palle Ø’s argumenter er således gammel urin på nye flasker.

Sandhed 2: Når folk siger at de er stressede handler det stort set altid om “travlhed”. At være travl hedder busy på engelsk. Travlhed = business.

Det handler bare om at få sin travlhed gjort funky. Så har man funky business + no stress.

For helvede – floskelkonger og klichédronninger derude! Jeg lever af funky business………

Derfor må konklusionen være at der findes ikke stress – kun funky business – og alle der bliver ved med at snakke om stress – stop piveriet.

 

GuldKalven

 

Skriv et svar

Kategorier

