Posted by: guldanden | februar 11, 2007

Dansk synlighed i Verdens klasse/som eksport vare

Hey – hvasådér: Branche-Bjarke er hjemme!!

Nok den mest begavede og mest gennemtænkte kampagne i årevis, ever! Det er da helt vildt! SÅDAN, får jeg spontant lyst til at råbe, og som branche mand/PR Medie Advisor/Manager bukker jeg mig i støvet med den ærbødigste kollegiallitet for det professionelle stykke arbejde for OS ALLE SAMMENS sikkerhed i byernes gader, som at opkomlingene i Speedbandit.dk har bikset sammen. SÅ sexy/funk-præget kan det gøres – Sådan burde ALLE fremtidens OBS-udsendelser være. Sådan kunne man give den ellers håb løse offentlige sektor ny energi og vitalitet. Sådan. Dem som der siger “KVINDEFJENDSK PIK KAMPAGNE” har jeg samme forhold til som til SF: Håbløse ’70-er-fanatikere. Jeg var barn i 70’erne. Jeg ved hvad jeg taler om.

Tjek det ud her!

Speed

Hold kæft hvor er det fedt. Ser I ham taberen med smøg-bamsen i kæften?? Han er helt fortabt. Det er jeg osse.

Jeg innoverer lige lidt på kampagnen. Det vil sige: Bygge videre. Det snedige ved kampagnen er at man bruger kvinder/damer som der er nøgne til at få bilisterne til at kigge. Og når de kigger så ser de: Hov, hvad er det?? De er fanget i nettet – the message er lige til at putte ind i hjernekisten! Yes. Børne lærdom. Et skole-eksempel på genkendelsens magt!!!

Basis er, at man må indrette sit budskab efter modtageren. I de nedenstående eksempler ser jeg tingene i en helhed.

Go German

For at fange det tyske ørne-blik må man finde den tyske fælles nævner. Tyskland rykker for hårdt som marked i disse år – det kan jeg lægge hovedet på blokken for (der fik I lige et branche tip 😉 ). Hitler kunne være en mulighed eftersom at han faktisk har en ret stor betydning for mange tyskere. Det er princippet om “The Common Denominator” som at jeg her bringer ind i spillet! Man vil nok få brug for en skuespiller til netop dette eksempel. Det kan se nogenlunde sådan ud:

hitler

YEÆH! en kampagne! 😀 Altså det er jo bare som skitse. Jeg hiver bare de rå ideer ud af ærmet – så er det ligesom op til andre at slibe de u-slebne diamanter. Sådan ser JEG på det.

Go German/kreativ klasse

String Emil er en anden mulighed – den kendte tyske show mand/exbitionist – hvis man gerne vil have et helt andet publikum i kikkerten. Det tyske Super Brand har om nogen bevist at han kan samle ungdommen i en fælles sag – og især det købe-dygtige homo-segment. Det vil være alt alt ALT for cheasy…… Emil vil ifølge mit kendskab til ham som gammel provo kunstner nægte at lade sig erstatte af en skuespiller.

Go Russian

Til at vække russerne er deres stats minister Putin en oplagt mulighed. Han vil nok være ret svær at få til at stille op – men jeg kender ikke andre russere.

putin-judo.jpg

Go Aarhusian

Skal man fange “jydernes”, i mit højst u-videnskabelige eksempel konkret Aarhus, opmærksomhed, må man kigge lidt på, hvem som der er tops dogs i det specifikke område, altså den jyske by Aarhus. Man kan f.eks. hvis man ikke ved så meget om stedet tage udgangspunkt i famous people i Aarhus-artiklen på wikipedia :

… men i mit tilfælde er valget faldet på en osse for mig kær person fra dansk show bizz – Flemming Jørgensen, The Artist Formerly Known as Bamse (-s Venner). Hvorfor er Bamse ikke med på de berømte aarhusianeres liste? Jeg genkender Aarhus fordi at jeg genkender Bamse – og der er sgu mange af de tabere på listen som jeg ikke har hørt om. Men det er sandsynligvis en af de Ole-nobodies som at der selv har skrevet listen på wikipedia.

Jeg ved ikke om at man i tilfældet “Bamse” bør bruge en skuespiller.

Bamse

Ja, de her eksempler viser, hvor stort behovet er for at tilpasse sin synligheds kampagne til modtagernes intelligens. Og hvad som modtageren er i stand til at genkende. Selvfølgelig vil ALLE – jeg mener ALLE – mine eksempler stå sig bedre, hvis at man blankt godtog præmisset fra speedbandits kampagne -> at de skal være nøgne/skråstreg top-løse i gade billedet. Lige undtagen med String Emil. Med mit branche kendskab til den mand kan jeg ikke forestille sig at han som medie fænomen vil nægte at optræde næsten/uden tøj.

Konklusion

Altså jeg er bare så forgabt/fortabt i Speedbandits approach, humør og fingerspitzgefühl for modtagergruppens præferencer. Det er SÅ iskoldt at de sætter fingeren på det svage punkt, hvormodtageren af budskabet er totalt forsvarsløs! Og så formålet? Bliver det bare mere ægte? Jeg er fuld af beundring over formålet med kampagnen fordi at det bare er så vigtigt at trafikken er sikker. Hvor blev idealismen af? Jeg spørger bare! Der er overfalde og facade over alt og det pure, det nøgne, må man kigge langt efter. Den slags savner jeg. Især fordi det sælger billetter med et ja, altså… “helligt” formål. Det var et lille branche suk.

Min nøgterne branche mands bedømmelse er: Nobel prisen i trafik/sikkerhed/Eye Catcher må opfindes, så den kan gives de her hæders mænd/branche folk.

PS: Sådan!

GuldBjarke

Responses

  1. Tak for kvindingen af denne katteori men jeg har rollen som bamse i tv i 2009 men jeg tager mig nok en praktik uddandselse som ham der er inde i bamse nu lidt senere hen på årne……

  2. Tak for kvindingen af denne katteori men jeg har rollen som bamse i tv i 20012 men jeg tager mig nok en praktik uddandselse som ham der er inde i bamse nu lidt senere hen på årne……

    men så giv besked via:
    Email DR byen benjamins verselse


Skriv et svar

Kategorier

