Posted by: guldanden | marts 8, 2007

Evaluering af Ruth

Den kreative klasses ongoing ommøblering af den postmoderne verdensdagligstue har levnet ganske få holdepunkter for den gamle verdensorden.

kreativ

Den postmoderne verdensdagligstue. Funk.

Dansk Folkeparti, hvis kommunikationsstrategi og hverdagsmedieperformance alle branchefolk/kommunikationsfolk/folk har den mest udtalte faglige respekt for, har dog i årevis skreget på en nazifortolkning af Biblen og hellige skrifter ad libitum. Og nu er den gamle verden begyndt at gøre modstand.

gamle verden

Den gamle verdensorden: Thomas Edison afprøver sin fonograf. Minus funk.

Ud af den gamle verdensordens støv, grus og aske er Ruth trådt. Uventet. Chokerende for branchefolk i WEB 2.0. Opstandelsen omkring Ruth giver anledning til nogle kommentarer ovenpå en TOTALT vild uge:

  1. Man troede, Ruths gamle verden var gone for evigt, og
  2. efter at Ungdomshuset er lukket og slukket er en ny medie-peformer trådt ind på scenen as a numero uno og enfant terrible.

Branchesnakken i disse dage går på, hvordan en tidligere pyjamastøs som Ruth i dén grad kan træde i karakter som Kommunikatoren over Kommunikatorer. Ruth er født i 1929 og har i mange år levet skjult og godt. Hun ligner en jysk idiot, har en lattervækkende dialekt, hendes diktion er fodslæbende søvndyssende, men hun siger: Bjarke! Hør på mig! Det er Ruth! Jeg har som en medieprinsesse vadet – med store fede træsko på – ind i den kreative klasses dagligestuesmørhul. Og jeg har givet branchen et bootie call. Et dyt i bamsen og super-.com-huskekage, simpelthen.

Selvransagelsens tid er inde. 🙂

“Årlrajt”! Bjarke joker. Jeg mener det ikke. Eller rettere: Jeg ved bedre. Eller snarere: Jeg ved! Rydningen af det såkaldte Ungdomshus faldt nemlig sammen med en altoverskyggende event for medier/erhvervsfolk/branchen: Anthony Robbins’, The Godfather og Coaching, besøg her i lille KBH.

Anthony Robbins

Sagen er kort, at Tony Robbins i dybeste hemmelighed har befundet sig i Danmark adskillige dage FØR, han fik taget til at lette på Forum, for at coache Ruth i medieperformance, til hvilket jeg har superviseret for at give den lidt ekstra glimmer og LEAN på toppen. Tja, der har vel nærmest været tale om en mentorfunktion. Derfor var jeg ikke på Nørrebrogade i de vigtige dage. Den intensive coaching/terapi foregik nemlig i en nedlagt lagerbygning ude på Teglholmen (bag TV2 News), hvor Tony havde frie hænder. Ruth blev forløst gang på gang og igen og igen OG IGEN på den syndigste måde af Tonys winner-smil – i de dage genlød de gamle haller af ølstemmernes sprøde råb og skrig med ekko.

Så “sandheden” omkring Ruth er derude blandt branchemænd. Det var aldrig gået uden professionel sparring og branchesnak.

Noget andet, som jeg må kommentere, er min mand på Nyhedsavisen. Nej, jeg taler ikke om min ven fra forleden – jeg taler selvfølgelig om Dave Trads – en af medieverdenens top dogs. Som jeg før har berørt med udgangspunkt i Lotte Hansen, som er for de politiske kommentatorer hvad Grethe Sønck er for revytraditionen (tag den, Ruth og den gamle verden!), så handler det om at finde sit indre BRAND i dominerende grad om at skifte job konstant. Det var, da en tilfældig branchekollega sendte mig David Trads’ CV, jeg opdagede, at Lotte Hansen har mødt sin overmand.

dave

Dave. Branchemændenes branchemand.

David Trads har trods sine kun 39 år allerede danmarksrekorden i antal branchejobs, minimum 10 på bare 13 år. Det er kun ca. et år pr. sted. David! Du har ålens skind! Sådan! Fuldstændig sådan skabes en fuldblodsbranchemand. Både bogstaveligt og som mediemyte. I en presset/moderne hverdag hører der som mediepersonlighed at have sin personlige blog. David har stadig troværdigheden i behold til at skrive reflekterende og vedkommende og kritiske kommentarer. Se bare:

Et interessant tankeeksperiment:

Hvis jeg nu havde en chip indopereret, der kunne registrere, hvad jeg egentlig bruger mest tid på at læse om i avisen, se i fjernsynet, lytte til i radioen og søge på nettet, ja, hvad ville resultatet så være?
Ville det handle om dansk politik, som jeg professionelt har beskæftiget mig med i årevis? Næppe! Ville det være internationale nyheder, som også har været mit job i lang tid? Nej! Ville det kredse om business og medier, der er mit primære arbejde nu? Slet ikke!
Det ville helt uden tvivl handle om fodbold – og især om FCK og Manchester United.

Sådan. Sådan! SÅDAN! Sådan taler en branchemand! For helvede, jeg får optur af det!! Dave uddyber:

Jeg har holdt med Manchester United siden 1975 – det år, hvor United spillede sig tilbage til engelsk topfodbold efter nedrykningen til anden division. Min onkel havde været på ferie i London og gav mig en sportstaske med et billede af Uniteds hold på forsiden. Så var jeg solgt!
[…]
Herhjemme har jeg holdt med FCK i de seneste ti år – og for alvor, indrømmer jeg, siden de begyndte at vinde i begyndelsen af dette årti […] – og jeg elsker simpelthen at komme i Parken. Såret var jeg, da FCK pinligt røg ud inden Champions League mod sølle slovenske Gorica – og stolt var jeg (nærmest som jeg selv spillede med), da FCK sensationelt slog Manchester United i Champions League sidste år.
Det var i øvrigt nemt nok at vide, hvem jeg skulle holde med, da United spillede mod FCK – fordi jeg altid mest holder med danske hold, når det kommer til stykket!

Til slut laver Dave en klassisk bonding-finte, som jeg ofte selv benytter: Old school omfavnelse af en kollega:
PS: Må jeg i øvrigt anbefale Jes Dorph Petersens blog, som ofte handler om FCK – http://blog.tv2.dk/jes.dorph.petersen

Sådan! Må jeg også her på falderebet anbefale DAGLIGT at tjekke David Trads’ medieblog med mange kloge ord – og ikke mindst til Jes Dorph Petersens blog også – fantastisk gutter!

Bjarke

Skriv et svar

Kategorier

