Posted by: guldanden | juni 5, 2007

Ny Alliance – Nyt principprogram

Jeg spurgte engang min mor: ”Mor, hvordan kan det være, Verden er så stor?” og skønt overvældet af min umiddelbare indsigt, svarede hun endnu mere indsigtsfuldt selv: ”Fordi, der skal være plads til DIT ego, Bjarke!”

SÅDAN, Mor!

På samme måde må jeg erkende, at én ting er, at jeg er en branchemand af Guds nåde, men jeg er heller ikke ene hane i kurven! Det er vigtigt, at vi som branchemænd stopper op:

”Hvad er der sket med os branchemænd/kvinder?” – Det er et ærligt spørgsmål uden bagtanker, og jeg formulerer det for almenvellets skyld.

Og – JA! – vi skal være bedre til at leve i nuet, rive en side ud af kalenderen, standse op og dufte duften af violer og – JA!! – give credit til de kommunikationsbranchefolk, som fortjener kommunikationsbranchecredit!

Kforum – oh, du kommunikationsbranchens svar på en sandkasse med sandslotte og sandmøller og sandspader! Og lorteunger, hvis tilværelse holdes oppe af glæden ved at nedtrampe slottene, de sødere børn bygger! Sådan er det også på Kforum, tro mig.

Kforum gav, mens jeg var i udlandet i sidste uge, bolden op til udformningen af Ny Alliances partiprogram i form af en wiki! Og hvor der blev kaldt, var der kun ét svar: En branchemændenes branchemænd – Erik Willumsgaard dit navn er lig succes!

Du gav dit bedste, og det vil jeg gerne give credit for. Erik, herfra kan der kun være tale om finpudsning – egentlig håber jeg, Khader og co. har betalt dig KASSEN, men det er desværre nok ikke sagen. Perler bliver i det nye millenium stadig kastet for svin! Naser er ikke ked af at flashe rolex på begge håndled og lave “den dyre”, men han kan satme overfuse enhver buschauffør, som kræver, han køber en tillægsbillet, hvis han skal med helt hjem til Buddinge!

Erik, dette er din tribute! Jeg har valgt at highlighte dine bedste indfald!

SÅDAN:

”Vi skal tage alle kendte trusler på miljø- og klimaområdet yderst alvorligt”

You say it my man! Lomborg, min branchemand Nr. 2, har sagt det i årevis – lad os tage miljøet alvorligt – ikke bare klovne rundt og gøgle med miljøet – det ville også være fjollet, og ingen ville tage det seriøst – miljø skal tages alvorligt! – tilstrækkeligt meget form – men intet indhold – political communication at it’s best – seriously! Jeg har sagt det før – og jeg siger det gerne igen – form konstituerer indhold – ikke omvendt, mine herrer!

”Smart Growth: En klar politisk satsning på miljøet, dels for at forbedre miljøet, men i særdeleshed for at gøre DK til et højteknologisk og højeffektivt miljøsamfund”

Smart Growth – et buzz, jeg lagde på hylden i 80’erne! – du fandt det frem igen, og det elsker jeg dig for!

”Derfor må der udvikles og følges en yderst ambitiøs bæredygtig strategi”

Sådan skal det gøres! Ikke en skid om politiske detaljer – bare en lækkert drejet hensigtserklæring, som går lige i trussen på enhver urban storbycowboy!

”Der skal tages fat på de områder, hvor det virkeligt batter noget, først og fremmest transportsektoren”

Nu er jeg ikke længere ene med den viden!

”Bedre oplevet velfærd: Det skal være muligt for alle at få udført et stykke arbejde, uden at skulle arbejde i adskillige timer for hver times arbejde”

My man Christian Have siger det samme om kultur – selvfølgelig gælder det samme om velfærd – det handler om oplevet velfærd – ikke bare fucking velfærd. Take it to the MAX – bring velfærden ind i WEB 2.0!

Appropos:

”WEB 2.0. mv. – DK skal være upfront”

Du har FULDSTÆNDIG RET! – på nær at WEB 2.0 nu er WEB 3.0 – det kunne du ikke vide – men det ved jeg. Men du får alligevel et stort SÅDAN af Bjarke!

”Der skal i hele uddannelsessystemet satses på digitalisering og kreativitet”

Jeg elsker ALT ved den sætning.

”Erhvervslivets administrative byrder skal nedbringes ved forenklet offentlig administration”

Jeg er glad for, at Erik bruger sin baggrund som “statskundskaber” til at skære igennem og sige – FUCK papirarbejde! HELT SERIØST! WHY er der ingen der har tænkt på det noget før? Bjarke siger: Take it to the limit! Lad staten gøre virksomhedernes papirarbejde. Så kan erhvervslivet koncentrere sig om sin spidskompetence, funky business.

”Et opgør med Bush’s højprofilerede og idealistiske udenrigspolitik hen mod en offensiv frem for en aktiv udenrigspolitik – mere diplomati, mindre kanoner”

Offensiv udenrigspolitik er kommunikationsmæssigt MEGET bedre end aktiv udenrigspolitik. Nu bliver der fokuseret på lidet forklarbare begreber – ikke noget uld i mund – klart spyt – klar tale!

”Og lade en røst med lang tradtion for stærk internationalistisk og humanitær indsats lyde stærkt igen”

Jeg har næsten ikke flere ord tilbage, for du, Erik, rammer det ene søm lige på efter det andet! Den sætning har skåltalepotentiale på den mest ynkværdige og intetsigende facon. Med andre ord: Det er perfekt set ud fra et politisk kommunikationsperspektiv skråstreg branding.

”En proaktiv frem for en i høj grad reaktiv europapolitik, hvilket indebærer en ophævelse af forbeholdene”

Ingen kan lide forbehold. Forbehold er ikke 100 % dedikation. Væk med dem.

”Der skal opbygges en meget slank partimodel – Hvor der meget bevidst arbejdes på at minimere partibureaukratiet”

De tykke partimodellers tid er forbi, men egentlig allerede realiseret – det her er lidt yesterday, Erik – men ok, real jazz anyhoo. Det er faktisk en tendens, hvor Ny Alliance kan lære noget af Dansk Folkeparti, Venstre, De radikale og Socialdemokratiet: Én leder, ét parti, én stemme. Jo mere lederskab, jo mindre partibureaukrati. Partierne skal ikke trave rundt i pis og idealisme og kaffeslaberads og diskussionsgrupper, udvalg og tra la la – nej, ord, handling, lederskab (i øvrigt arbejdstitlen på en af mine kommende bøger og kronikker! Se evt. min artikel om emnet: Ledelse i det nye millennium)

“Partiets medlemsskare vil antageligt overvejende udgøres af meget travle mennesker, som har begrænset tid til møder og aktiviteter med udsendelse af breve mv.”

En røvhamrende enkel, men innovativ målgruppeanalyse – I LIKE IT!

Erik – af hjertet tak for godt branchearbejde – you said it! Jeg forudser alligevel, at minimalisme kombineret med fordybelse og brandinnovation er det nye mantra i 2007, derfor er mit foreslag til Ny Alliances partiprogram følgende:

Miljøpolitikken – MERE UPFRONT

Socialpolitikken – MERE UPFRONT

………………  – MERE UPFRONT

Tja, mere skal der ikke siges – det er reality, og det er tilstrækkeligt – det kombineret med mit eget prisvindende sloganforslag: Ny Alliance – Mindre politik – MERE FUNK! Jeg takker iøvrigt Lars Raapil for lækker, urban omtale.

Bjarke er over and out.

Responses

  1. Kære Guldand

    Tak for din ros og dine kommentarer!

    Bedre kan det jo ikke blive 🙂

    Når det er sagt, skal det lige siges, at mit beskedne bidrag til programskrivningen med buzz-words og uforpligtende luftige målsætninger med rod i de sidste tre årtier var skrevet med den bagtanke at lægge retningen for eventuelt kommende og mere konkrete bidrag.

    Hvis man, som du, formår, at komme det hele igennem, uden totalt at kløjs i politisk bingo bullshit, håber jeg man vil få et indtryk af et parti, som placerer sig et godt stykke fra et parti, som f.eks. Venstre.

    Jeg mener i øvrigt – som antageligt også du, Guldand – at “rigtigt” program er bedst, hvis de enkelte punkter alle kan bestå testen på, om det modsatte udsagn giver mening.

    Mvh

    EW


Skriv et svar

Kategorier

