Posted by: guldanden | juli 12, 2007

COPY COOL – den direkte glidebane mod succes!

Skal blankt indrømme, at europæiske film ikke er mig, for de taler ikke til mig. Film skal tale til mig. Somehow.

At Oscaruddelingen indeholder en kategori med bedste udenlandske film var en stor overraskelse for mig, fordi det er lidt yesdaday – så-så, I hedninge – nu får I jeres egen 3. division at konkurrere i… Det er filmkulturens svar på FN, intet mindre.

Nu ser jeg så, at Hollywood planlægger en remake på engelsk af den tyske oscarvinder Das Leben der Anderen (De andres Liv). Det er superstærkt, og der er tale om en klassisk COPY COOL, hvor man tyvstjæler en “succes” og gør den endnu mere suveræn! Det er Aftenshowet om igen.

Der er et dybt behov for en engelsksproget udgave af De Andres Liv. Der er brug for nye succeser og nye alliancer, som da Bruce Willis genoplivede Sjakalen, og Ole Bornedal nåede et langt mere kvalitativt publikum med den amerikanske udgave af Nattevagt, Nightwatch.

Dér sætter jeg fingeren på den angelsaksiske kulturs ubetingede overlegenhed: Den klassiske dannelse kombineret med evnen til at tænke nyt. Nyt er godt. Og Copy Cool er endnu bedre. For mig er det ikke umuligt at lade Madonna spille Valdemar Atterdag eller Mr. T. Hamlet i Royal Albert Hall eller i Operaen. Eller måske i Parken? Kombineret speedway & teater/event? Nu kværner Guldandens hjerne derudaf. Østergaard – du snupper bare, hvad du kan bruge!

I Japan, som jeg holder et upfront-øje med, er COPY COOL nationalsport numero uno. I årtier har vi måttet leve med engelske indspilninger af Agatha Christie’s Miss Marple. Agatha Christie’s anden detektivhelt, Hercule Poirot, har haft sin egen serie. I Japan har man taget konsekvensen og klasket hele balladen sammen i en manga, hvor Poirot og Marple opererer side om side. Sådan! Don’t waste our time!

Mere her:

Det er både oplevelsesøkonomi og Copy Cool. Sådan.

Guldanden

Skriv et svar

Kategorier

