Posted by: guldanden | september 18, 2007

Ingen kender Bagmanden

Hvad var det, han hed, ham bagmanden? Bagmanden. Love that concept. Ham er Olsen Banden fascineret af. Bagmanden.

“Der må være en bagmand”
Ja, vi husker sjældent navnet, men det betyder ikke, han ikke eksisterer, eller i hvert fald render rundt i de mørkerere korridorer på Christiansborg. Der er nok ikke tvivl om, at spindoktorerne er evolutionens svar på Bagmanden med fancy clothes, dotcom, Web 2.0, palmpilot, GPS, Bluberry. Inden længe vil vi dog alligevel se, at spindoktoren er død – længe leve Bagmanden! Men der er naturligvis forskel på Bagmændene og Bagmanden. Det er Bagmanden, jeg taler om.

Ham med stort B.

Jeg husker, jeg mødte ham engang, Peter Linck hed han. Hvor er han, hvor kommer han fra, hvem arbejder han for? Og hvor han er på vej hen? Nobody knows, faktisk er det slet ikke til at sige, om Peter Linck er hans virkelige navn, og måske han i mellemtiden har taget et nyt. Manden med alle øllerne.

plinck

Bagmanden (c) dr.dk

Regn ikke med at google ham! Been there done that. Han er kommunikationsbranchens svar på Keyser Soze – ingen savnet – ingen husket!

“Plinck!” blev det til blandt venner – når gutterne skåler på Victor, siger de Plinck og griner. Sådan! Der er ikke noget som en god jovial branchelatter. Der er altid nogen der bliver ditchet. Altid.

Synderegistret
Bagmanden er tit skyldig. Og han får kun sjældent ros, når tingene går godt! For hvor skal man sende hindbærsnitterne hen? Når jeg alligevel adresserer dette særligt utilnærmelige spørgsmål, er det fordi, alle gerne vil være Bagmand i stedet for Bagmanden selv! Bag Bagmanden er der Bagmænd in spe/prospects.

Det er drivkraften i branchen på det bevidste såvel som ubevidste plan. Vi glemmer det tit – for vi har ikke lyst til at huske: Hvorfor gik det galt for Dagen? Hvorfor går det galt for Brøndby IF, hvorfor blev Poul Schlüter statsminister, hvordan fungerer internettet?

Nobody Knows – ikke engang Jesas!

Jeg har tit siddet på terassen en solbeskindet eftermiddag med Kresten Jørgensen (-også kaldet Krølle blandt venner). Et innovativt personligt masterbrand.

krølle

Krølle. (c) Det Kongelige Teater

Kresten kom faktisk styrket ud af mødet med Bagmanden! Jeg ved, når Krølle får tusindmileblikket i øjnene, er det tid til nippe til øllen – lad det nu ligge, for helvede da osse!

Men er der en ting, Krølle har lært mig bedre end nogen andre, er det at FORTIDEN ER SUMMEN AF DÅRLIGE MINDER! – det gælder om at komme videre for selv i morgen bliver et minde engang…

Nogle gange ville jeg ønske at folk bare var lidt skarpere – også du min søn brutus!

Hils Kongen fra mig! Du er, hvad du spiser!

Bjarke Guldand – over and JaZZ

Skriv et svar

Kategorier

